Στο πλαίσιο του 9ου Συνεδρίου Ιστορίας Φιλοσοφίας και Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών (Παρασκευή 11- Κυριακή 13 Νοέμβρη, Μαράσλειο Διδασκαλείο, Αθήνα), έχει προγραμματιστεί ένα "στρογγυλό τραπέζι" για την Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήμης στο Κοινωνικό Πολιτιστικό Κέντρο Βύρωνα "η Λαμπηδόνα".
Ακολουθεί η σχετική περίληψη:
Ο ρόλος της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των Επιστημών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενός κοινωνικού κέντρου
Γεννημένα από τις ανάγκες των καιρών, τα κοινωνικά κινήματα των τελευταίων ετών επιχειρούν, μεταξύ άλλων δράσεων κοινωνικής αλληλεγγύης, να αξιοποιήσουν και τις υψηλού επιπέδου μορφωτικές δυνατότητες που προσφέρει ο θεσμός του πανεπιστημίου. Η «Λαμπηδόνα» αποτελεί ίσως την πλέον χαρακτηριστική περίπτωση κοινωνικού-πολιτιστικού κέντρου που με αξιοσημείωτη επιτυχία (εδώ και τέσσερα χρόνια) έφερε σε γόνιμη επαφή το μορφωτικό ερευνητικό πρόγραμμα των δικών του αναγκών με το πανεπιστήμιο ως θεσμό συστηματικής έρευνας, με σκοπό τη διερεύνηση κρίσιμων ερωτημάτων στην ευρύτερη θεματική της ιστορίας και της φιλοσοφίας (για παράδειγμα, ιστορίας και φιλοσοφίας της επιστήμης, πολιτικής φιλοσοφίας, κα). Αξιοποιώντας την πλούσια εμπειρία της «Λαμπηδόνας» στο πεδίο αυτό, το προτεινόμενο στρογγυλό τραπέζι θα διερευνήσει τις δυνατότητες, τους όρους και τις προοπτικές της κοινωνικής εκπαίδευσης στην Ιστορία και τη Φιλοσοφία της Επιστήμης που φιλοδοξούν να υλοποιήσουν οι σύγχρονες κινηματικές πρωτοβουλίες πόλης.
Τα παρακάτω ερωτήματα αποσκοπούν να σκιαγραφήσουν ένα αδρό πλαίσιο προβληματισμού, και ταυτοχρόνως να αποτελέσουν έναυσμα για τη συζήτηση που θα αναπτυχθεί στο στρογγυλό τραπέζι:
Υπάρχει εκτός του πανεπιστημίου κοινό που ενδιαφέρεται για την Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών (ΙΦΕ) και πώς μπορεί αυτό να μετέχει στην παραγόμενη επιστημονική γνώση;
Πώς μπορεί να συναντηθούν οι κοινωνικές ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου με την προβληματική της ΙΦΕ;
Είναι δυνατή η σύγκληση (πτυχών) του θεσμικού ακαδημαϊκού λόγου με τις κινηματικές διαδικασίες των σύγχρονων κοινωνικών υποκειμένων που προτάσσουν και αναζητούν την κοινωνική χειραφέτηση;
Πρέπει και μπορεί το πανεπιστήμιο να ‘ανοιχτεί’ στα κοινωνικά κινήματα;
Πρέπει και μπορούν τα κοινωνικά κινήματα να μοιραστούν –στο βαθμό που είναι δυνατό– τα ερευνητικά ενδιαφέροντα του πανεπιστημίου;
Είναι η Ιστορία και η Φιλοσοφία των Επιστημών πρόσφοροι επιστημονικοί κλάδοι για την επαφή μεταξύ πανεπιστημίου και κινηματικών σχολείων;
Πώς επηρέασε η κρίση των τελευταίων ετών τις μορφές και το περιεχόμενο των κοινωνικών μορφών εκπαίδευσης;
Υπάρχουν προκαταλήψεις, και ποιες είναι αυτές, στον τρόπο με τον οποίο οι συμμετέχοντες στα σύγχρονα κοινωνικά κινήματα και οι πανεπιστημιακοί αντιμετωπίζουν αλλήλους; Ανιχνεύοντας την εκατέρωθεν εμπειρία των μελών της Λαμπηδόνας και των πανεπιστημιακών ομιλητών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου